Vítam vás opäť pri našom pravidelnom blogu. Veľakrát som sa pri tvorbe firemných identít, konkrétne tvorbe log a názvov zamýšľal, ako vznikli práve tie najznámejšie a najlepšie. Napríklad také logo a názov spoločnosti Apple. Prečo práve jablko, čo ich k tomu inšpirovalo, aké je za tým pozadie?
Dnes som sa rozhodol vám napísať o dvoch najväčších konkurentoch v oblasti operačných systémov a dať vám nazrieť, ako vzniklo Get Vision, respektíve terajšia NAKAZA.
Začneme teda práve spomínanou spoločnosťou Apple, ktorú všetci dobre poznáme.
1976
Génius a workoholik Steve Jobs a Ronald Wayne vytvorili prvé logo Apple v roku 1976, na ktorom bol Isaac Newton sediaci pod jabloňou. Inšpirovali sa citátom od Wordsworth, ktorý sa taktiež nachádzal v logu. Ten znel „Newton… myseľ neustále blúdiaca moriami zvláštnych myšlienok“ spolu s „Apple Computer Co.“ na stuhe ozdobujúcej rám obrázka.
1977
Steve Jobs s prvým logom nebol 100% spokojný, tak v roku 1977 poveril dizajnéra Roba Janoffa zamerať sa predovšetkým na samotné jablko. Janoff nesklamal a dodal ikonické logo, ktoré už dobre poznáme, vo farebnom prevedení nazývané „dúhové jablko“, ktoré sprevádzalo odvážne a moderné písmo.
Logo sa ujalo a vyvolalo ďalšie špekulácie ohľadom jeho významu. Niektorí považujú logo za poctu Alanovi Turingovi, ktorý bol prenasledovaný kvôli svojej homosexualite a samovraždu spáchal pomocou jablka s kyanidom. Niektorí zas verili, že dúhové logo bolo použité na promovanie prvého farebného počítača. Odvtedy prešlo logo v priebehu rokov iba malými úpravami.
1984-1998
V roku 1984 spoločnosť Landor Associates odstránilo text v prospech samotnej ikony. Neskôr v roku 1998 sa stalo čiernym, potom nasledovali 3D verzie a nakoniec ploché biele, alebo šedé verzie, ktoré poznáme dnes.
1975 -1980
Za prvým logom spoločnosti stál samozrejme dobre známy miliardár Bill Gates a spoluzakladateľ Paul Allen. Používali programovací jazyk na vytvorenie prvého firemného loga. Sústredené čiary a zaoblené hrany loga inšpirované disko érou, no predurčené na zmenu.
1980
V snahe zostať vizuálne relevantnou spoločnosťou a apelovať na tento rozvíjajúci sa trh, vytvorili úplne nové logo s výrazne odvážnym pohľadom. Druhé logo bolo vytvorené v roku 1980 s ostrými hranami, diagonálnymi čiarami a prehnanými stonkami na písmenách M, R a F. Zatiaľ čo mnohí ľudia schválili nový vzhľad, logo vydržalo iba 2 roky.
1982
V snahe zostať vizuálne relevantnou spoločnosťou a apelovať na tento rozvíjajúci sa trh, vytvorili úplne nové logo s výrazne odvážnym pohľadom. Druhé logo bolo vytvorené v roku 1980 s ostrými hranami, diagonálnymi čiarami a prehnanými stonkami na písmenách M, R a F. Zatiaľ čo mnohí ľudia schválili nový vzhľad, logo vydržalo iba 2 roky.
1987
Končia 80. roky a Windows sa stal globálnou silou. Dizajnér Scott Baker bol poverený rebrandingovou snahou predstaviť novú éru výpočtovej techniky a rýchly posun v cieľoch a víziách spoločnosti. Nové logo vo fonte Helvetica má lomítko medzi písmenami „o“ a „s“, aby zdôrazňovalo pohyb a rýchlosť. Použitie oveľa odvážnejšieho wordmarku reprezentovalo najvýraznejší odchod od predchádzajúcich lôg.
2012
Namiesto toho, aby si najal Microsoft firmu alebo poveril vlastných dizajnérov, toto logo bolo výsledkom kolektívneho brainstormingu medzi mnohými zamestnancami.
Najdôležitejšie je používanie farieb v slávnej ikone so štyrmi políčkami, ktorá predstavovala úspech systému Windows spolu s farebne odlíšenými aplikáciami z Office – červená pre Powerpoint, zelená pre Excel, modrá pre Word a žltá pre Outlook. Toto je tiež prvýkrát, čo spoločnosť Microsoft používa vlastné písmo, Segoe UI, vytvorené návrhárom Steveom Mattesonom.
A teraz sa dostávame k firme, ktorej identita prešla za pár rokov hneď niekoľkými zmenami. Tou firmou sme my. Veľa z vás možno ani nevie, že kedysi dávno sme sa nevolali NAKAZA, ale Get Vision. Tak, ako aj tí najväčší géniovia dnešných čias menili firemné identity, rozhodli sme sa v istom momente k tomuto kroku aj my.
„Más víziu, či nemáš víziu?“
Prvý názov Get Vision, teda získaj víziu, bol jasný a reprezentujúci naše poslanie a služby pre našich klientov. V logu sme sa zamerali na 2 ľudí, ktorý reprezentovali 2 pohľady na vec, čiže zástupcu agentúry, ako si podáva ruku s klientom. Logo sa tiež nieslo v znamení technológií, preto aj zobrazovalo futuristickú technologickú tvár. Zvolili sme pútavé, žiarivé a nie tak obvyklé farby, ako sú cyklamenová, ktorá prezentovala kreativitu a tyrkisová, ktorá predstavovala startup a motiváciu.
Nakaza
Ako marketéri sme si uvedomili, že šírime medzi ľudí rôzne kampane a zasahujú ich na každom kroku. Niektoré z nich sa dokonca stali virálne. Z toho nám vzišlo, že prakticky šírime istú formu nákazy.
Chceli sme zachovať aspoň niečo z našej minulosti (Get Vision) a rozhodli sme sa, že ponecháme font Futura.
Názov by sme teda mali.
Teraz to chcelo vizuálnu podobu názvu a logo.
Názov sme transformovali do veľkých písmen a výsledok nabral nový rozmer. Experimentovali sme so znakom vírusu, ktorý sme rôzne deformovali a prerábali, kým sme sa nakoniec nezhodli, že názov a jeho vizuálna podoba sú natoľko zaujímavé, že žiadne logo už nebude treba.
Nakoniec sme sa font poupraviť, konkrétne písmená A, kde sme odstránili stredovú čiaru a názov rázom dostal šmrnc. Vyzeral dynamicky, ostro a moderne, čo dokonale naplnilo naše predstavy.
Zvolili sme si naše hlavné farby, ktorými sú biela a čierna. Čierna nám reprezentuje luxus, eleganciu a istú dávku tajuplnosti. Dokonalým kontrastom k tejto farbe je biela, ktorá nám zas dodáva pocit transparentnosti a istú formu očisty. Tieto dve farby patria medzi neutrálne a takmer každý sa s nimi stotožňuje. Celý proces nám zabral dlhé hodiny rozmýšľania, grafických procesov, brainstormingov, no ako sa neskôr ukázalo, bol to veľmi dobrý krok.
Ako môžete vidieť, zmena firemnej identity, konkrétne loga a názvu, je bežná praktika aj tých najväčších gigantov. Niekedy môžete robiť všetko správne, no samotné logo alebo názov jednoducho nie sú tým pravým orechovým. Nebojte sa preto odhodlať aj k takémuto kroku napriek tomu, že už ste svoj brand dlho budovali.
„Zmena sama o sebe nie je dobrá alebo zlá, ale poznanie je užitočné.“
Chcete vedieť, čo by malo spĺňať firemné logo, aby bolo úspešné? Prečítajte si náš článok, v ktorom nájdete 10 pravidiel pre úspešné logo firmy.