Scroll Top
Vajanského nábrežie 5

Zmena loga môže byť ten správny krok

Vítam vás opäť pri našom pravidelnom blogu. Veľakrát som sa pri tvorbe firemných identít, konkrétne tvorbe log a názvov zamýšľal, ako vznikli práve tie najznámejšie a najlepšie. Napríklad také logo a názov spoločnosti Apple. Prečo práve jablko, čo ich k tomu inšpirovalo, aké je za tým pozadie?

Dnes som sa rozhodol vám napísať o dvoch najväčších konkurentoch v oblasti operačných systémov a dať vám nazrieť, ako vzniklo Get Vision, respektíve terajšia NAKAZA.

Začneme teda práve spomínanou spoločnosťou Apple, ktorú všetci dobre poznáme.

Apple

1976

Génius a workoholik Steve Jobs a Ronald Wayne vytvorili prvé logo Apple v roku 1976, na ktorom bol Isaac Newton sediaci pod jabloňou. Inšpirovali sa citátom od Wordsworth, ktorý sa taktiež nachádzal v logu. Ten znel „Newton… myseľ neustále blúdiaca moriami zvláštnych myšlienok“ spolu s „Apple Computer Co.“ na stuhe ozdobujúcej rám obrázka.

1977

Steve Jobs s prvým logom nebol 100% spokojný, tak v roku 1977 poveril dizajnéra Roba Janoffa zamerať sa predovšetkým na samotné jablko. Janoff nesklamal a dodal ikonické logo, ktoré už dobre poznáme, vo farebnom prevedení nazývané „dúhové jablko“, ktoré sprevádzalo odvážne a moderné písmo.

Logo sa ujalo a vyvolalo ďalšie špekulácie ohľadom jeho významu. Niektorí považujú logo za poctu Alanovi Turingovi, ktorý bol prenasledovaný kvôli svojej homosexualite a samovraždu spáchal pomocou jablka s kyanidom. Niektorí zas verili, že dúhové logo bolo použité na promovanie prvého farebného počítača. Odvtedy prešlo logo v priebehu rokov iba malými úpravami.

1984-1998

V roku 1984 spoločnosť Landor Associates odstránilo text v prospech samotnej ikony. Neskôr v roku 1998 sa stalo čiernym, potom nasledovali 3D verzie a nakoniec ploché biele, alebo šedé verzie, ktoré poznáme dnes.

Microsoft

1975 -1980

Microsoft-Logo-2-1200x750

Za prvým logom spoločnosti stál samozrejme dobre známy miliardár Bill Gates a spoluzakladateľ Paul Allen. Používali programovací jazyk na vytvorenie prvého firemného loga. Sústredené čiary a zaoblené hrany loga inšpirované disko érou, no predurčené na zmenu.

1980

Microsoft-Logo-3-1200x750

V snahe zostať vizuálne relevantnou spoločnosťou a apelovať na tento rozvíjajúci sa trh, vytvorili úplne nové logo s výrazne odvážnym pohľadom. Druhé logo bolo vytvorené v roku 1980 s ostrými hranami, diagonálnymi čiarami a prehnanými stonkami na písmenách M, R a F. Zatiaľ čo mnohí ľudia schválili nový vzhľad, logo vydržalo iba 2 roky.

1982

Microsoft-Logo-4-1200x750

V snahe zostať vizuálne relevantnou spoločnosťou a apelovať na tento rozvíjajúci sa trh, vytvorili úplne nové logo s výrazne odvážnym pohľadom. Druhé logo bolo vytvorené v roku 1980 s ostrými hranami, diagonálnymi čiarami a prehnanými stonkami na písmenách M, R a F. Zatiaľ čo mnohí ľudia schválili nový vzhľad, logo vydržalo iba 2 roky.

1987

Microsoft-Logo-5-1200x750

Končia 80. roky a Windows sa stal globálnou silou. Dizajnér Scott Baker bol poverený rebrandingovou snahou predstaviť novú éru výpočtovej techniky a rýchly posun v cieľoch a víziách spoločnosti. Nové logo vo fonte Helvetica má lomítko medzi písmenami „o“ a „s“, aby zdôrazňovalo pohyb a rýchlosť. Použitie oveľa odvážnejšieho wordmarku reprezentovalo najvýraznejší odchod od predchádzajúcich lôg.

2012

Microsoft-Logo-6-1200x750

Namiesto toho, aby si najal Microsoft firmu alebo poveril vlastných dizajnérov, toto logo bolo výsledkom kolektívneho brainstormingu medzi mnohými zamestnancami.

Najdôležitejšie je používanie farieb v slávnej ikone so štyrmi políčkami, ktorá predstavovala úspech systému Windows spolu s farebne odlíšenými aplikáciami z Office – červená pre Powerpoint, zelená pre Excel, modrá pre Word a žltá pre Outlook. Toto je tiež prvýkrát, čo spoločnosť Microsoft používa vlastné písmo, Segoe UI, vytvorené návrhárom Steveom Mattesonom.

AJ MY SME MENILI LOGO. DOKONCA AJ NÁZOV.

A teraz sa dostávame k firme, ktorej identita prešla za pár rokov hneď niekoľkými zmenami. Tou firmou sme my. Veľa z vás možno ani nevie, že kedysi dávno sme sa nevolali NAKAZA, ale Get Vision. Tak, ako aj tí najväčší géniovia dnešných čias menili firemné identity, rozhodli sme sa v istom momente k tomuto kroku aj my.

„Más víziu, či nemáš víziu?“

Prvý názov Get Vision, teda získaj víziu, bol jasný a reprezentujúci naše poslanie a služby pre našich klientov. V logu sme sa zamerali na 2 ľudí, ktorý reprezentovali 2 pohľady na vec, čiže zástupcu agentúry, ako si podáva ruku s klientom. Logo sa tiež nieslo v znamení technológií, preto aj zobrazovalo futuristickú technologickú tvár. Zvolili sme pútavé, žiarivé a nie tak obvyklé farby, ako sú cyklamenová, ktorá prezentovala kreativitu a tyrkisová, ktorá predstavovala startup a motiváciu.

Nakaza

Ako marketéri sme si uvedomili, že šírime medzi ľudí rôzne kampane a zasahujú ich na každom kroku. Niektoré z nich sa dokonca stali virálne. Z toho nám vzišlo, že prakticky šírime istú formu nákazy.

Chceli sme zachovať aspoň niečo z našej minulosti (Get Vision) a rozhodli sme sa, že ponecháme font Futura. 

Názov by sme teda mali.

nakaza logo 1

Teraz to chcelo vizuálnu podobu názvu a logo.

Názov sme transformovali do veľkých písmen a výsledok nabral nový rozmer. Experimentovali sme so znakom vírusu, ktorý sme rôzne deformovali a prerábali, kým sme sa nakoniec nezhodli, že názov a jeho vizuálna podoba sú natoľko zaujímavé, že žiadne logo už nebude treba.

nakaza logo 2

Nakoniec sme sa font poupraviť, konkrétne písmená A, kde sme odstránili stredovú čiaru a názov rázom dostal šmrnc. Vyzeral dynamicky, ostro a moderne, čo dokonale naplnilo naše predstavy.

Zvolili sme si naše hlavné farby, ktorými sú biela a čierna. Čierna nám reprezentuje luxus, eleganciu a istú dávku tajuplnosti. Dokonalým kontrastom k tejto farbe je biela, ktorá nám zas dodáva pocit transparentnosti a istú formu očisty. Tieto dve farby patria medzi neutrálne a takmer každý sa s nimi stotožňuje. Celý proces nám zabral dlhé hodiny rozmýšľania, grafických procesov, brainstormingov, no ako sa neskôr ukázalo, bol to veľmi dobrý krok.

nakaza logo 3

Ako môžete vidieť, zmena firemnej identity, konkrétne loga a názvu, je bežná praktika aj tých najväčších gigantov. Niekedy môžete robiť všetko správne, no samotné logo alebo názov jednoducho nie sú tým pravým orechovým. Nebojte sa preto odhodlať aj k takémuto kroku napriek tomu, že už ste svoj brand dlho budovali.

„Zmena sama o sebe nie je dobrá alebo zlá, ale poznanie je užitočné.“

Chcete vedieť, čo by malo spĺňať firemné logo, aby bolo úspešné? Prečítajte si náš článok, v ktorom nájdete 10 pravidiel pre úspešné logo firmy.

Zanechať komentár