Snažíte sa nachodiť 10 000 krokov denne alebo nosíte prsteň s krásnym diamantom a pýšite sa tým, aký vzácny drahokam máte na ruke? Toto je len hŕstka z mýtov vytvorených dobrým marketingom a my sa dnes pozrieme na 5 najpopulárnejších.
Pýtate sa, ako a prečo tieto marketingové mýty vznikli? Takmer v každom prípade za tým nehľadajte nič iné, ako peniaze. Či už ide o zvýšenie predaja alebo vytvorenie domnienky, že produkt má väčšiu hodnotu, značky si vždy vedeli poradiť s tým, ako dosiahnuť svoj cieľ. Čo je ale smutné, mnohokrát v tom okrem peňazí figurovalo aj zdravie samotných spotrebiteľov. Začnime teda tým najbizarnejším marketingovým mýtom, a to cigaretami a ich vplyvom na zdravie.
V 30. a 40. rokoch minulého storočia začali svetoznámi výrobcovia cigariet promovať svoje cigarety, ako zdravšie či dokonca schopné liečiť choroby spojené s hrdlom a dýchaním. Nakoľko v tomto čase ešte nebolo dokázané žiadne spojenie medzi cigaretami a rakovinou pľúc, vo svojich marketingových kampaniach citovali kladné názory doktorov k cigaretám.
No ako to už chodí, aj tu firmy súperili a napríklad podstrkávali doktorom celé kartóny cigariet. Z toho vznikla napríklad marketingová kampaň firmy Camel so sloganom „More doctors smoke Camels than any other cigarette“.
V skutočnosti je to len mýtus a na našej planéte sa nachádzajú v hojnom počte. No aj napriek tomu muži nasadzujú ženám prstene a šperky s diamantom už viac ako storočie v domnienke, že to je jediný spôsob, ako vyjadriť skutočnú lásku. Môže za to ale vydarená marketingová kampaň.
Začalo to v roku 1880, keď sa Cecil Rhodes, vedúci banníckej spoločnosti De Beers rozhodol zakúpiť, čo najviac diamantových baní. Keď už mal pod kontrolou 90% svetového trhu s diamantmi, obmedzil dodávku týchto drahokamov. Vďaka tomu sa vo svete vytvoril dojem, že diamanty sú vzácne a ich cena je preto vysoká.
Na pomoc si prizval aj známu marketingovú agentúru N.W. Ayer & Son, ktorá vytvorila kampaň so sloganom „A Diamond Is Forever“. Tento slogan je taktiež pokladaný za najznámejší a najúčinnejší slogan 20. storočia.
Ďalší z mýtov, ktoré sú v spoločnosti zaužívané dodnes. Tento mýtus znikol v Japonsku v 60. rokoch 20. storočia pri príležitosti Olympísjkych hier v Tokiu. Firma Yamasa prišla na trh s prvým nositelným počítadlom krokov na svete. Toto zariadenie pomenovali Manpo-kei, čo v preklade znamená 10 000 krokov.
Marketingová kampaň okolo tohto počítadla následne v ľuďoch vytvorila domnienku, že prejsť 10 000 krokov denne je zdraviu prospešných, aj keď tento fakt nebol podložený žiadnou štúdiou. Marketingové mýty doslova hýbu svetom.
Písal sa rok 1920, keď si v americkej spoločnosti Beech-Nut zaumienili, že by chceli predávať viac svojej slaniny. Na pomoc si privolali PR génia Edwarda Bernaysa. Ten sa spýtal doktora pracujúceho s jeho firmou pre styk s verejnosťou či si myslí, že by Američania boli zdravší, keby začínali deň ťažkými raňajkami z dôvodu straty energie cez noc. Ten odpovedal, že áno a Edward ho následne požiadal, aby získal rovnaké vyjadrenie od ďalších 5000 doktorov.
To sa im aj podarilo a v novinách sa následne objavovali titulky, kde 4 500 doktorov vyzývalo, aby ľudia raňajkovali ťažšie raňajky. Presnejšie slaninu a vajíčka. Takto vznikli známe americké raňajky Bacon & Egg a ďalší z mýtov stvorených marketingom.
Určite ste už niekedy počuli o nápoji Crystal Pepsi. Tá bola produktom éry “čistých” produktov z 90. rokov. V tomto období sa firmy snažili presadiť napríklad produkty bez umelých farbív alebo iných látok s tým, že sú zdravšie. To ale samozrejme nebola pravda a tento mýtus sa dlho neohrial.
Tento trend ale nezasiahol iba potravinársky priemysel. Výrobca palív Amoco prišiel s marketingovou kampaňou, v ktorej tvrdili, že ich benzín je šetrnejší k životnému prostrediu, pretože je krištáľovo čistý. Nemali k tomu ale žiadne dôkazy a Federálna obchodná komisia im preto nakoniec udelila pokutu za zavádzanie.
Poznáte aj vy nejaké zaujímavé marketingové mýty? Budeme radi, keď sa o ne s nami podelíte v komentári pod článkom, v maili alebo na Facebooku. 🙂