Scroll Top
Vajanského nábrežie 5

Ako vplýva marketing na vytváranie mýtov?

Snažíte sa nachodiť 10 000 krokov denne alebo nosíte prsteň s krásnym diamantom a pýšite sa tým, aký vzácny drahokam máte na ruke? Toto je len hŕstka z mýtov vytvorených dobrým marketingom a my sa dnes pozrieme na 5 najpopulárnejších.

Pýtate sa, ako a prečo tieto marketingové mýty vznikli? Takmer v každom prípade za tým nehľadajte nič iné, ako peniaze. Či už ide o zvýšenie predaja alebo vytvorenie domnienky, že produkt má väčšiu hodnotu, značky si vždy vedeli poradiť s tým, ako dosiahnuť svoj cieľ. Čo je ale smutné, mnohokrát v tom okrem peňazí figurovalo aj zdravie samotných spotrebiteľov. Začnime teda tým najbizarnejším marketingovým mýtom, a to cigaretami a ich vplyvom na zdravie.

Fajčenie je v poriadku

V 30. a 40. rokoch minulého storočia začali svetoznámi výrobcovia cigariet promovať svoje cigarety, ako zdravšie či dokonca schopné liečiť choroby spojené s hrdlom a dýchaním. Nakoľko v tomto čase ešte nebolo dokázané žiadne spojenie medzi cigaretami a rakovinou pľúc, vo svojich marketingových kampaniach citovali kladné názory doktorov k cigaretám.

No ako to už chodí, aj tu firmy súperili a napríklad podstrkávali doktorom celé kartóny cigariet. Z toho vznikla napríklad marketingová kampaň firmy Camel so sloganom „More doctors smoke Camels than any other cigarette“.

marketing a vytváranie mýtov
Diamanty sú drahé, lebo sú vzácne

V skutočnosti je to len mýtus a na našej planéte sa nachádzajú v hojnom počte. No aj napriek tomu muži nasadzujú ženám prstene a šperky s diamantom už viac ako storočie v domnienke, že to je jediný spôsob, ako vyjadriť skutočnú lásku. Môže za to ale vydarená marketingová kampaň.

Začalo to v roku 1880, keď sa Cecil Rhodes, vedúci banníckej spoločnosti De Beers rozhodol zakúpiť, čo najviac diamantových baní. Keď už mal pod kontrolou 90% svetového trhu s diamantmi, obmedzil dodávku týchto drahokamov. Vďaka tomu sa vo svete vytvoril dojem, že diamanty sú vzácne a ich cena je preto vysoká.

Na pomoc si prizval aj známu marketingovú agentúru N.W. Ayer & Son, ktorá vytvorila kampaň so sloganom „A Diamond Is Forever“. Tento slogan je taktiež pokladaný za najznámejší a najúčinnejší slogan 20. storočia.

10 000 krokov denne

Ďalší z mýtov, ktoré sú v spoločnosti zaužívané dodnes. Tento mýtus znikol v Japonsku v 60. rokoch 20. storočia pri príležitosti Olympísjkych hier v Tokiu. Firma Yamasa prišla na trh s prvým nositelným počítadlom krokov na svete. Toto zariadenie pomenovali Manpo-kei, čo v preklade znamená 10 000 krokov.

Marketingová kampaň okolo tohto počítadla následne v ľuďoch vytvorila domnienku, že prejsť 10 000 krokov denne je zdraviu prospešných, aj keď tento fakt nebol podložený žiadnou štúdiou. Marketingové mýty doslova hýbu svetom. 

marketing a vytváranie mýtov
Slanina a ťažké jedlá, ako správny začiatok dňa

Písal sa rok 1920, keď si v americkej spoločnosti Beech-Nut zaumienili, že by chceli predávať viac svojej slaniny. Na pomoc si privolali PR génia Edwarda Bernaysa. Ten sa spýtal doktora pracujúceho s jeho firmou pre styk s verejnosťou či si myslí, že by Američania boli zdravší, keby začínali deň ťažkými raňajkami z dôvodu straty energie cez noc. Ten odpovedal, že áno a Edward ho následne požiadal, aby získal rovnaké vyjadrenie od ďalších 5000 doktorov.

To sa im aj podarilo a v novinách sa následne objavovali titulky, kde 4 500 doktorov vyzývalo, aby ľudia raňajkovali ťažšie raňajky. Presnejšie slaninu a vajíčka. Takto vznikli známe americké raňajky Bacon & Egg a ďalší z mýtov stvorených marketingom.

„Clear revolution“

Určite ste už niekedy počuli o nápoji Crystal Pepsi. Tá bola produktom éry “čistých” produktov z 90. rokov. V tomto období sa firmy snažili presadiť napríklad produkty bez umelých farbív alebo iných látok s tým, že sú zdravšie. To ale samozrejme nebola pravda a tento mýtus sa dlho neohrial.

Tento trend ale nezasiahol iba potravinársky priemysel. Výrobca palív Amoco prišiel s marketingovou kampaňou, v ktorej tvrdili, že ich benzín je šetrnejší k životnému prostrediu, pretože je krištáľovo čistý. Nemali k tomu ale žiadne dôkazy a Federálna obchodná komisia im preto nakoniec udelila pokutu za zavádzanie.

Poznáte aj vy nejaké zaujímavé marketingové mýty? Budeme radi, keď sa o ne s nami podelíte v komentári pod článkom, v maili alebo na Facebooku. 🙂

Zanechať komentár