Máte webstránku, ktorá má dostatočný traffic? Výborne. Zažili ste niekedy dni, keď na váš web prišlo skutočne množstvo návštevníkov, no konverzia nebola žiadna alebo veľmi nízka? Ako konverziu si predstavme napríklad odoslanie formulára, prihlásenie sa na odber, nákup alebo iný vami stanovený cieľ, ktorý chcete dosahovať.
V tomto článku si povieme, ako analyzovať stránku!
Ako prvé vás zrejme napadne skontrolovať výkonnostné kampane. Sú dobre nastavené? Nenastala niekde chyba? Po chvíľkovej analýze sa vám zdá , že je všetko v poriadku. Analytics vám okrem toho, že sa ľudia nedostali na vašu “thank you page” v takej miere, ako by ste si v tento traffic deň predstavovali, nič moc toho ani nenapovie.
Samozrejme, existuje množstvo možností, prečo práve dnes u vás ľudia napr. nenakupovali. Nemali náladu, bolo pred výplatami, alebo nastali nejaké technické či UX problémy. Počkať. Žeby sme vyskúšali analyzovať stránku na základe použivateľského zážitku? To je ono. Zle nastavené uživateľské prostredie vie narobiť poriadné problémy.
Myslím očami vášho potenciálneho zákazníka ktorý surfoval na vašom webe. V dnešnej dobe totižto existuje viacero programov na nahrávanie vašich návštevníkov. Áno čítate správne. Môžeme nahrávať svojich návštevníkov webstránky! Neuveriteľné však? Prvá vec ktorá ma napadla, keď som o tejto možnosti počul, že je to nereálne alebo nelegálne. Akonáhle som však spoznal túto možnosť a preskúmal ju hlbšie, zistil som, že to naozaj je reálne a dokonca aj legálne. Awesome!
Ako je to možné? Nahrávacie aplikácie fungujú podobným spôsobom ako Analytics. Zbieraju vaše údaje, v našom prípade nahrávanie obrazovky no všetko v anonymite. To znamená, že vaša totožnosť zostane stále skrytá. Ja osobne využívam služby Smartlooku. Je to český Startup, ktorý už funguje nejaký ten piatok a majú naozaj prívetivé uživatelské rozhranie.
Zistíme, čo uživateľom vadí
Vďaka nahrávaniu obrazovky (screen recording) vidíte presne, ako sa vaši návštevníci pohybujú myšou po webstránke, kam klikajú, kde sa zastavia a podobne. Ak máte napríklad internetový obchod môžete si pozrieť či ľudia nemajú problém s vyplňovaním objednávky, pridaním do košíku alebo prezeraním samostatných produktov.
Informácie spracujeme a vylepšíme
Zapíšete si informácie, ktoré ste sa dozvedeli a začnete s nimi pracovať. Zmeny vykonáte tak, ako si uživatelia želajú. Takže žiadne tipovanie, čo kde umiestniť, čo kde dať. Uživatelia vám to povedia najlepšie. Predsa web sme robili hlavne pre nich, že?
Vyhodnotíme zapracované zmeny
Zmeny máme zapracované, to znamená, že sa môžeme znova vrátiť do Smartlooku a pozrieť sa znova na nahrávky našich uživateľov. Zistíme teda, či zapracované zmeny pomohli a ich pohyb po webstránke je jednoduchší. Ten nám prinesie sladké ovocie v podobe viacero vykonaných konverzií a príjemného uživateľského zážitku.
Analyzovať stránku nie je zložitá veda. Treba si však na to nájsť čas a dostatočne sa problému venovať.