Scroll Top
Vajanského nábrežie 5

Ekologické značky alebo len ďalší greenwashing?

V Deň zeme si pripomíname aké dôležité je dbať na životné prostredie a ochraňovať našu planétu. V posledných rokoch toto posolstvo naberá na stále väčšom význame, no čoraz častejšie sa skloňuje aj pojem greenwashing. Preto som dnes pre vás vybrala marketingové kampane, ktoré sú zamerané práve na túto celospoločenskú tému.

Nie sú však len skvelým marketingovým ťahom, ako u ľudí vyvolať väčší záujem o značku a v skutočnosti ide len o ďalší greenwashing? Na to sa v tomto článku spolu pozrieme. Najprv si ale v krátkosti vysvetlime, čo pojem greenwashing znamená. V jednoduchosti greenwashing predstavuje formu reklamy, vďaka ktorej značka vyzerá ekologickejšie, ako v skutočnosti je. Ide o zavádzanie zákazníkov s cieľom zvýšenia spotrebiteľskej základne. Poďme sa pozrieť, či tomu tak nie je aj v nižšie uvedených prípadoch.

1. Lacoste

Značka Lacoste v roku 2018 spustila kampaň, v  ktorej na polokošeliach nahradili svoje pôvodné logo, 85-ročného krokodíla, desiatimi zvieratami, ktoré spadajú do kategórie ohrozených. Počet polokošieľ, ktoré pustili do predaja mal reflektovať reálny počet jednotlivých ohrozených druhov vo svete. Každá z nich sa predala za približne 183 dolárov a tržby putovali priamo na ochranu už spomenutých ohrozených druhov. Polokošele boli vypredané do 24 hodín a videá z tejto kampane zaznamenali cez 600 000 zdieľaní.

Tieto čísla vyzerajú veľmi pekne, avšak musíme si uvedomiť rozdiel medzi marketingovou kampaňou a skutočnosťou. V skutočnosti je Lacoste ohľadom svojich environmentálnych opatrení veľmi netransparentnou značkou. V prípade tejto módnej značky teda naozaj hovoríme o greenwashing praktike. Najnovší index transparentnosti podnikových informácií, ktorý hodnotí environmentálny manažment, udelil Lacoste iba slabých 6 bodov z celkového počtu 100.

Ďalšou skutočnosťou je, že aj keď je krokodíl tvárou značky, tak spoločnosť na jeho ochranu nepodnikla žiadne kroky. To aj napriek tomu, že zo všetkých 23 druhov krokodílov je 6 kriticky ohrozených, čo znamená že riziko ich straty je obrovské. Samozrejme chápem, že ochrana týchto zvierat nie je ich povinnosť, ale ak sa chce Lacoste prezentovať ako bojovník za ochranu zvierat, tak sa aktivita k ochrane ohrozených druhov krokodílov priam žiada.

2. H&M

Reťazec rýchlej módy, H&M, spustil v roku 2015 reklamnú kampaň s účelom podporiť ich iniciatívu na recykláciu oblečenia. Reklama je veľmi pôsobivá a vidíme v nej ľudí rôzneho veku, pohlavia, vierovyznania či orientácie. Hovorí, že aj keď sme všetci rôznorodí a každý z nás sa oblieka podľa svojho vkusu, tak jedno pravidlo platí pre všetkých: recyklujme svoje oblečenie.

Ak však bližšie preskúmame túto službu recyklácie odevov, tak obrovské množstvo oblečenia vyrobeného fast fashion reťazcami a náš rastúci spotrebiteľský dopyt po ňom znamená, že recyklácia toho, čo H&M vyrobí za 24 hodín by vyžadovala 12 rokov recyklácie. Pri tejto skutočnosti ich recyklačná služba vyznieva až priam ironicky. Na jednej strane nabádajú spotrebiteľov, aby recyklovali svoje staré oblečenie, zatiaľ čo samotný problém sami vyrábajú. Aj keď sa navonok spoločnosť H&M snaží smerovať k trvalej udržateľnosti, tak sa ako spotrebitelia nemôžeme spoliehať, že to tak aj bude. Mohlo by to byť veľmi dlhé čakanie. Či ide o greenwashing, alebo nie, posúďte sami. 

3. Ikea

Švédsky gigant IKEA prišiel s veľmi zaujímavou kampaňou. Kampaň bohužiaľ už stiahli z YouTube, preto vám ju aspoň opíšem. Prvých 10 sekúnd videa je sústredených na rýchle zobrazenie environmentálnych problémov, ktoré sužujú našu planétu. Následne sa pozornosť upriamuje na predajňu IKEA, kde sa rozhodli ich zákazníkov upozorniť na tieto problémy praktickou ukážkou. V predajni zvýšili teplotu o 4 °C. Presne taký je odhad zvýšenia teploty na našej planéte do roku 2090, ak sa nepodniknú rýchle a razantné kroky. Zákazníkom bolo v predajni kvôli vysokej teplote veľmi nepohodlne. Vedeli si tak predstaviť, čo nás možno o pár desaťročí čaká. IKEA sa preto rozhodla začať od seba a do roku 2030 sa zaviazala znížiť ich klimatickú stopu o 70 %.

Avšak stačí to? Kritici sú voči záväzku IKEA v oblasti trvalej udržateľnosti skeptickí a zdôrazňujú, že IKEA vyrába nábytok podradnej kvality a jeho nízke ceny podporujú impulzívny nákup. Aj samotná predajňa IKEA je navrhnutá tak, aby ste sa v nej čo najdlhšie zdržali a nakúpili viac ako možno práve potrebujete. Preto si myslím, že zodpovedná cesta k udržateľnosti vedie skôr cez výrobu nábytku z kvalitných materiálov, ktorý vydrží viac ako len pár rokov. Jednoducho povedané, podpora konzumného správania sa a boj za zdravé životné prostredie nemajú nič spoločné. Ako hodnotíte túto kampaň vy? Ide o greenwashing alebo nie? 

Bonus: Renault & KIA

Pri príležitosti uvedenia nového radu elektromobilov spustil Renault reklamnú kampaň, v ktorej namiesto klasickej šťastnej reklamy, na aké sme pri automobiloch zvyknutí, šiel opačnou cestou. V reklame sa dostávame do sveta, kde všetko funguje na benzínový pohon. Renault sa preto správne pýta: Ak používame elektroniku na všetko ostatné, prečo ju nemôžeme využiť aj v rámci cestovania?

Reklamná kampaň od KIA bola uvedená pri príležitosti Super Bowlu 2017 a je dôkazom toho, že reklamy na autá môžu byť skutočne zábavné. Ako environmentálny hrdina v nej vystupuje herečka Melissa McCarthy, ktorá sa pre ochranu životného prostredia nebojí vydať na šíry oceán, do korún stromov, na ľadovec či do africkej savany. Tvárou v  tvár s prírodou však komicky zlyháva a uvedomuje si, aké náročné je byť eko-bojovníkom. V závere ju nakoniec môžeme vidieť ako riadi elektromobil Kia. Odkaz reklamy znie: „Je ťažké byť eko-bojovníkom, ale je ľahké tak jazdiť“.

Elektrické vozidlá však momentálne nie sú riešením. Faktom je, že na výrobu elektrického vozidla je potrebné viac ako dvojnásobné množstvo energie, než na obyčajné vozidlo. Greenpeace varovalo, že ak by využívanie elektromobilov malo za následok nižšie využívanie hromadnej dopravy, tak ich výhody pre životné prostredie stratia význam. Cestou k udržateľnej doprave, ktorá pomôže k znižovaniu emisií uhlíka je preto väčšie využívanie obnoviteľných zdrojov energie, vďaka čomu môžu elektromobily dokázať svoj význam pre zdravé životné prostredie.

A čo vy? Stretli ste sa už niekedy s greenwashingom? Ak áno, budeme radi, ak sa s nami o tom podelíte v komentároch.

Zanechať komentár